Toirbheartan - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Daan Huberts - WaarBenJij.nu Toirbheartan - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Daan Huberts - WaarBenJij.nu

Toirbheartan

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

11 Maart 2011 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Afgelopen weekend; supertof. Hiking & trad climbing in Torridon, met de Glasgow University Mountaineering club.

Torridon, of Toirbheartan in Gaelic, ligt aan de grillige Noord-West kust van Schotland. Heel ruig gebied, de highlands gaan bijna direct over in de oceaan; wat de Noren fjorden zouden noemen. Behalve bergen, schapen en regen hebben ze in dit afgelegen gehucht vrijwel niets. Vanaf onze slaaphut lag de zee op 10 mtr, de voet van het bergmassief op 100 mtr, de dichtstbijzijnde pub op 7 mijl en Glasgow op 200 mijl.

Vrijdagavond met twee dozijn zwaar bepakte GUMclubbers in twee moderne hippiebusjes naar Torridon gereden. Tijdens de 6 uur (!) durende rit veel gezien, beetje gesocialized en naar goeie muziek geluisterd. Toen Johnny Cash werd gedraaid wel even een flashback naar een ander busje vol flauwe humor, al was het toen wel warmer...

Zaterdagmorgen vroeg op; eggs, bacon & coffee; dan de daypack inpakken met alles wat misschien van pas kan komen op de Beinn Alligin, 3400+ ft. http://en.wikipedia.org/wiki/Beinn_Alligin. Op aanraden van de meer ervaren berggeiten ook een ijsbijl en crampons geleend, voor de besneeuwde toppen. Supertof, fantastisch uitzicht, vrij zwaar, totaal de moeite waard. De hele dag van 8 - 6 nodig gehad om de hele route te doen, beklimming van de eerste top was doable, maar de ridge (denk braveheart, smal, hoog en veel klauteren) die de eerste met de tweede top verbond was wel heavy.

Zaterdagavond met het busje naar de zevenmijlspub geweest, leuke avond gehad. Ook erg leuk om eens een weekend met Schotten en Ieren op te trekken, in plaats van de ubertourist uit te hangen te midden van de andere Auslander. Alleen jammer dat dat Ierse accent weer op een totaal andere manier onverstaanbaar is.

Zondagmorgen iets later op; eggs, bacon, coffee en spierpijn. Nooit geweten dat daar uberhaupt spieren zitten. De tweede dag heb ik me aangesloten bij het groepje dat aan craiging, oftewel rotsklimmen, deed. Heel wat anders dan zaterdag, maar ook tof. Je klimt in een fjord, met de zee recht onder je, en zonder voorgehaakte routes. Toprope vinden ze al helemaal belachelijk. Traditional climbing, dat is het hier helemaal.http://en.wikipedia.org/wiki/Traditional_climbing. Komt er op neer dat je weinig klimt, en veel met je uitbreide collectie materiaal bezig bent om je aan de rots vast te klinken. Het duurt even voor je het werken met al dit spul onder de knie hebt, maar dan heeft het wel wat. Je klimt niet snel, maar creëert wel je eigen routes. Was erg tof om een keer te doen, maar geef mij voorlopig toch maar sportklimmen.

Op de terugreis spoedcursus in Schots, Iers en Welsch vloeken gehad, snap nu tenminste wat ze zeggen ;-). Inclusief bagage rond 12 uur voor de deur afgezet, goeie service. Hopelijk gaan we dit nog vaker doen voor ik hier weg moet. Foto's komen er aan.

Dit weekend; Isoc trip naar Isle of Skye, I'll keep you posted!


  • 11 Maart 2011 - 21:03

    Nisha:

    Wat een sportiviteit;) Jij liever dan ik! Haha, fijn dat het je daar zo goed bevalt:)

    Liefs

  • 16 Maart 2011 - 19:43

    Koen:

    heey daan,

    ralf heeft me overgehaald om toch die kant op te komen :):) ik ga wel mijn financienen regelen wanneer ik mijn pensioen ontvan. maar uhm hebben ze daar niet nog een studie die ik kan gaan doen ofzo? spoed cursus dictoriaal alleen heerser ofzo?

  • 17 Maart 2011 - 10:56

    Daan:

    Ja tof! Je hebt nog niet alles gezien hier ;-).

    Op bezoek komen...
    - Meine eltern, maar daar wil je denk ik niet bij zijn ;-)
    - Rene & Eva, weekend van 16/17 april
    - Ralf & Jord plannen ergens 19/22 april
    - Bas en Bram plannen het weekend van 30 april / 1 mei.
    - Financien; goedkoopste is bijvoorbeeld in mei --> 19 tot 22 mei kan vanaf 30 Euro retour met ryanair.

    Doe maar gauw regelen, ver van tevoren zijn de tickets nog te betalen ;-). Ter compensatie doen we wel budgetwiskey drinken.

  • 20 Maart 2011 - 00:55

    Koen:

    nee idd ik ga wrslijk met ralf mee..... aangezien ralf meestal het beste in ons naar boven haalt:P en er genoeg leuke dames in glasgow rond liepen :P uhm ik ga gewoon met raynair en dan met de bus vanuit edinburgh ofzo ff het goedkoopste ticket regelen ik heb nog wel geld maar das eigenlijk voor mijn studie bedoelt.... waar ik dus nog wel wat tijd voor heb om te sparen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 02 Jan. 2011
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 24023

Voorgaande reizen:

03 Januari 2011 - 31 Mei 2011

Scotland

Landen bezocht: